Friday, 28 September 2012

32 weeks and counting

Sejak bulan puasa aritu,memang takde masa langsung nak update ape-ape dalam blog ni..(che....buat-buat bizi lak aku kan).. But seriously memang takde mase. Trimester ketiga memang paling mencabar bagi aku..sebab angan-angan sickness akan berlalu tu cuma tinggal angan-angan kosong semata. Memang ngada sungguh makhluk yang berada dalam rahim aku ni kan? Sejak lepas cuti raya memang aku tak dapat langsung bangun pagi pegi keja..Rasenye team leader aku pun dah meluat tahap gaban laut kat aku,hahahaha...!! Nak wat cemane, dah pembawakannye camgitu. Asal bangun pagi je, confirm wekkk wekkkk...dan opkos la lepas tu aku lembik melepek..,ade hati lagi nak pegi opis?And lately,aku mengalami masalah susah tido..Ye!!!!Jangan tak pecaya,aku yang tido macam gajah mati ni pun,leh bertukar tabiat jadik susah tido. Kol 2pagi kol 3 pagi dok terkebil-kebil lagi..belum campur dengan bangun sebab kaki cramp, pastu pegi toilet lagi,sebab dok nak terKENC... Start kol 11 malam je, confirm perot aku bergendang-gendut tali kecapi. Active kemahen...Bila dalam situation macam ni,kuat je rasa macam nak amek unpaid leave sebulan,haha.
Bila dah masuk 3rd trimester ni memang tak dapat lari dari mula membuat persiapan untuk menyambut kehadiran orang baru dalam family. Time ni barulah aku tau,barang-barang baby memang mahey kemahen hokeh! Tengok baju,alaaaaaa kecikkkkk je,brape sangatlah kain ngan benang yang pakai, tapi regenye...amboiiii!! Sabo je la hakak!!Time ni pun mulalah ramai yang nak bagi pendapat itu ini...Over-concerned kengkadang,hahaha.. Kadang-kadang terganggu emosi bila banyak sangat pendapat dan pandangan.. Ye la, macam aku tatau ape-ape lak kan? Nasib Ajad supportive dan sentiasa sedia menadah telinga untuk mendengar,hehehe..tenkiu love, sebab hari-hari sudi mendengar dan hari-hari urut kaki I yang lenguh bawak kete, walaupun tak payah tekan clutch,hahaha.. Dan sanggup berjalan seiringan dengan I yang kejap-kejap nak berhenti berehat carik kerusi.. Dahlah jalan slow,sikit-sikit penat..What to do.., tak lame je lagi ok =Tapi melalui semua proses ni, tak penah buat aku rasa membebankan..And I'm sure bile dah deliver nanti, memenda ni la yang aku akan rindu.. The kicks, the moves, the nauseas, the pain, everything.. Sindrom selepas bersalin mesti ade..ngeeee~~~
Start this month, aku mula check-up kat Hospital Putrajaya, since I wanna deliver there. Takde lagi check up kat Klinik Alam Damai..Hopefully I'll get the best treatment there... (crossed-fingers) Dan semalam saje ngada-ngada nak tengok dengan lebih jelas muka baby kitorang..So, aku pun buat online appointment kat Klinik An-Nisa kat Sri Kembangan untuk 4d scan, dah inilah dia few pictures from the scanning.. Jenuh nak buat dia bangun, padahal sebelum masuk klinik tu kemahen active! Geram aku, hahaha!! Apepun, glad to see she's/he's doing so fine and healthy..dan sangat tembam.. ;) AGAK-AGAK MUKA SAPE GAMAKNYE YE??HIHIHIHI...
Hwargh!!!!! Beria bukak mulut

Friday, 10 August 2012

Dugaan di bulan Ramadhan

Rabu yang baru ni,aku tetibe bikin gempak lak sakit perut beria kat opis. Start dari jam 2.40ptg tu tetibe je perut aku memulas ya amat..,so aku ingatkan aku nak terberry-berry,pegi toilet,rupe-rupenye nak muntah. Lepas je muntah dan-dan tu jugaklah sakitnye perut aku ni,sampai takleh bangun..Dekat 10 minit jugak aku berlutut dalam toilet. FYI, ini adalah kali pertama aku kena sakit macam ni, so aku memang tak tau nak bezkan sakit perut biase dengan sakit perut contraction. Lagipun, aku baru je pregnant 6 bulan, so aku memang tak budget langsung akan mengalami early contracion macam ni.
Lepas rasa lega sikit,aku pun keluar dari toilet,nak sambung buat keje..Tak sampai berapa seconds, sakit tu datang balik, now even worst. Aku beria pergi toilet lagi tapi kali ni memang tak dapat nak tahan dah. SANGAT-SANGAT sakit okeh! Still berlutut dalam toilet,tapi kali ni memang dah sangat tak tahan..Kat bibir aku ni takde ayat lain yang keluar time tu kecuali "MAMA SAYANG BABY...MAMA SAYANG BABY" Emosi pulak aku time tu kan!Tapi aku rase sesape pun yang mengalami akan hanye fikir pasal baby dalam kandungan je.
Keluar dari toilet je terus tepon Ajad mintak dia datang amek aku kat opis, tepon mama and mama suruh terus pegi GH Putrajaya. Nasib baik buku merah tu memang aku bawak ke hulu ke hilir. Setengah jam tunggu Ajad sampai, aku rasa macam dah nak pengsan dah. Duduk tak kena, berdiri tak kena. Sepanjang perjalanan nak ke Putrajaya tu aku rasa macam aku pegi naik beca, rase alaaaaaaa.....lambatnye nak sampai!!!!! Antara aku ngan Ajad, aku tatau sape sebenarnye yang lebih panic. Tapi aku cuba untuk remained silent sepanjang perjalanan so dia tak bertambah panic.
Sampai je kat Emergency GH Putrajaya, Hospital Assistant (HA) ada 2 orang datang kat kete and bawak aku masuk. Memula derang suruh aku terus naik Wad Bersalin, tapi aku kata nama aku dah ade kat Emergency. Then, barulah derang kata, "Oh...ni Puan Atiqah ye".. Emergency GH Putrajaya sentiasa la ramai orang, dan ramai jugaklah yang memandang aku yang masuk dengan wheelchair bagai. Dan opkos aku menjadi perhatian sebab aku potong habis giliran semua orang kat situ. Sorry ye,saya memang sangat sakit, bukan mengada-ngada nak potong Q. Pastu HA tu terus tolak aku masuk ke bahagian Semi Kritikal, so Ajad had to wait outside. For the first time 4 orang doktor keliling aku dok tanye itu ini..Derang keep on scanning my baby dan tunjuk kat aku itu ini..Aku yang teramat sakit time tu dah tak peduli dah ape derang nak tunjuk,aku ngangguk je. Lepas tu, sorang doktor ni nak checked urine aku..berwheelchair la aku gi toilet. And for the first time urine aku tak normal. Kalernya sangat pekat, Amberish, and doktor tu kate urine aku tak sihat. So derang decided nak drip aku, sebab aku dah dehydrated, and amek darah 4 tubes.
Bile dah dripped je, aku tau yang aku akan lambat settled, and derang dah pakaikan aku tag nama kat tangan, meaning bebila je aku akan diadmit. Dalam hati aku keep on kate, tolonglah jangan admit saya...
Lepas botol yang kedua, kena test urine lagi skali.., kali ni kaler lebih jernih, so I felt a bit relieved. Time tu dah kol 6lebih camtu, kuor dari toilet je, Timb Pengarah GH Putrajaya datang jumpe, hamboih kan aku! Dia just turun untuk tanya aku ada rasa much better ke tak lepas masuk air.. Memang banyak beza kot..aku dah boleh bangun pegi toilet sendiri, tak payah guna wheelchair lagi. Gile magic!
Habis botol kedua, aku kena transfered dari Semi kritikal ke Wad Bersalin. Sebab derang kata doktor kat sana lagi pro pasal kes aku ni, and device derang lagi lengkap. Aku telan air liur ble dengar WAD BERSALIN! Kat Wad Bersalin tu, aku dah masuk botol ketiga. Sepanjang dalam wad tu aku dengar ada bunyi baby menangis..baby yang baru dilahirkan..Oh Tuhan!!!~ Time tu dah kol 7pm, aku dok fikir, apelah Ajad nak makan untuk berbuka kat situ. Memang nak cepat-cepat settled, nak lik rumah. Bile doktor wad bersalin datang je, dia scanned lagi skali, kali ni lebih lama, and lebih detail. And for the first time, aku dapat dengar denyutan jantung baby aku.. And doktor tu kata "Puan, U skarang sedang sarat mengandung, so I suggest you jangan paksa diri untuk puasa" OK, SARAT! Tak sangka aku dah masuk stage SARAT..For all of these times, memang aku tak sedar hakikat tu.. And skarang ni aku tak berpuasa lah jawabnye.. aku sendiri dah paranoid, asyik minum air je kejenya. Finally, kol 8 lebih camtu baru aku dibenarkan balik. Phew!!! More than 4 hours Ajad kena tunggu aku..kesian dia kena tunggu and tatau ape-ape perkembangan  pasal aku. Dan terpaksa berbuka ngan roti je..
Apepun yang paling buat aku relieved ialah, baby aku sihat dan active. Berat dah 777g (nice number eyh) and aku jadi lebih bersedia untuk menghadapi proses yang lebih sakit lepas ni, hope so. Dan aku anggap ni sume proses dan dugaan yang aku kena tempuh, nak pulak di bulan Ramadhan ni..Thanks Ajad sebab sanggup tunggu aku more than 4 hours,  sorry sebab buat you tunggu lama..Nanti birthday you I blanje makan ok,hehehehe...

Wednesday, 1 August 2012

week 23 di bulan Ramadhan

Hi,
I'm just a proud "mom-to-be" yang sudah masuk minggu ke-23..Of course super-eksaited tapi dalam mase yang same sangat-sangat nervous menanti hari-hari yang bakal datang. Isnin aritu pegi scanned dan sudah nampak muka dia sikit-sikit..(Ajad is so tak berimaginasi sebab takleh pick-up which one is mata,which one is hidung and which one is mulut).. Overall, semuanya normal, waterbag mencukupi, uri berada di tempat yang betul and the best part is.... kami sudah tau jantina baby kami..WEEEE!!!! Although bukan 100% confirmed,tapi doktor kata sudah 99% confirmed baby *TUTTTTT*, hahahaha~~
Sekarang ni hari-hari aku leka tengok perot sendiri, nak pulak bile dia menendang..Nampak perot terbonjol sane-sini..Sangat-sangat menghiburkan. I'm sure bile dia dah keluar nanti, aku akan mengalami Sindrom Selepas Bersalin. Mesti rindu dengan tendangan-tendangan wushu dia..
Week ke-23 ni jugak,aku kena amek suntikan ATT (which is untuk kancing gigi)..OK,call me whatever, tapi sumpah sakit. Aku pernah banyak kali kena cucuk jarum tapi yang ni memang sakit. Sampai sekarang rasa lagi sengal-sengalnye, urgh!!!! benci!benci!benci! Lebih membencikan, next month kena amek 2nd shot..haish!!~ What to do, anything for you Budak Kecik. Time nak amek ATT shot tu,doktor tu leh lak tanye, cucuk ni tak batal puasa kan..D'uh~~ OK,first aku rasa dia just nak test aku..Second, dia nak perli ke ape ke aku pun tak tau.. Doktor tu agak tak hygienic OK, sampai deodorant pun tak pakai gamaknye, sebab B.O dia sumpah dahsyat. Aku tetap berusaha untuk puasa..Setakat ni baru sehari terkantoi,tu pun sebab muntah-muntah..Kalau tak, pening-pening tu biase la, tapi masih mampu bertahan lagi..BERUSAHA!!! Sebab aku tak kuasa nak menggantinye nanti...
Apepun, lepas ni, memang preparation aku ngan Ajad akan lebih tertumpu pada si kecik ni.. Lepas raya je, memang focus pada baby shopping spree la jawabnye..Walaupun kitorang dah sedia maklum yang lebih eksaited bab-bab shopping ni adelah MAK aku,hahahaha!!~

Till then, selamat menjalani ibadah puasa hokeh!!Dan untuk pertama kalinye, aku mengreveal, inilah dia baby kami di usia 23 minggu,hehehe.. OK, lemme explain..Yang side kiri tu adelah muka dia, which is kalau korang leh imagine,leh nampak mata, hidung ngan mulut dia.. and the right side one adelah tulang paha dia.. =)






Friday, 13 July 2012

11hb Julai adelah bulan ke 8

Dua hari lepas dah genap 8 bulan kami kawen.Wee...~~

Untuk kesekian kalinya, dear Ajad, thanks for all the warm hug and kiss to comfort me.. Thanks for always be by my side when I'm in need and for always keep cool when I'm trying to carik pasal..At the same time, aku yang sudah preggy 21 minggu sudah semakin susah nak tido lena..Asal kol 3pagi je 'dia' start la nguet nguet.. Ni ada harapan jadi penggerak setia time aku tido nanti nampak gayanye.. (Takpe, pass baton ke 'ABAH' nanti),wahahaha!!~

Til then, love you Ajad, much much dan marilah kite bersama-sama mengembangkan badan masing-masing, hihihi!!~
Aku dizaman sekeping
Konsert Morrissey in Spore - dua2 dah gemok!
 *P/S: Esok, 14 Julai 2012 adalah tarikh genap setahun arwah Avroco Nasir kembali ke Rahmatullah..Al-Fatihah~~
Avroco Nasir - R.I.P 14th July 2011



Monday, 9 July 2012

Malaysian attitudes on pregnant lady

Sejak jadik wanita hamil ni, aku memang over-concerned pasal attitude orang sekeliling, either positive or negative. (MOSTLY NEGATIVE LA, HUH!)Dan honestly, Malaysian memang ada masalah attitude dan takde civic awareness langsung, atau lebih pasar aku kata "BODOH KURANG AJAR". Disebabkan aku dah beberapa kali mengalami situasi yang sama, dan aku memang yakin the same thing happen to other preggers as well. Jom kite cekidout :

1. Kalau ko nak lintas jalan,even kat zebra crossing pun,jangan harapla kereta yang lalu tu nak berenti.
2. Time nak lintas, walaupun still jauh lagi, amboiiii terus tekan minyak nak wat-wat nak langgar. Ape ke  BARUAnye semua itu?
3. Kat shopping complex, beria tolak-tolak nak pilih baju, at last ko tak beli pun!
4. Perot yang dah kedepan ni pun still lagi ade mat mat rempit dok sweet sweet macam haram! Ingat aku suke ke?
5. Time ni la memang ramai yang nak wat-wat bijak,bagi tips itu ini. OK ada yang aku appreciate, tapi ada yang macam...WHAT THE HELL? Macam ko sorang je yang pernah beranak pinak lak kan!
6. Clearly perot aku memang sangat obvious kelihatan,but still have to asked for help mase nak beli katil kat IKEA. Kalau tak derang suh angkat sendiri.Do I have to make it clear.."saya pregnant, leh tak tolong angkatkan ke trolley?" HAIHHH~~~

Memang banyak lagi yang aku sendiripun tak ingat nak list downkan..But as usual, bersabar...dan bersabar... dan senyummmmm sampai lenguh. Kenapelah memenda simple camni pun we as malaysian takleh nak tanam dalam diri masing-masing? SEDIH!~ dan sangat Dunia ke-3! huh!

Wednesday, 4 July 2012

20 weeks and Awan Mulan

Minggu ni adelah minggu yang ke-20 (approx) aku menjadi wanita hamil (ayat sopan gitu sebab taknak guna term MAK BUYUNG,hahaha)..So far,memang sickness tu dah banyak berkurangan berbanding awal-awal pregnancy, memang menyembah bumi aku, surrender habis. Cuma bila dah masuk 2nd trimester ni mulut tu tak berenti nak ngunyahhhh je. Lambat sket je ngunyah,siaplah aku, pening muntah bagai. Sepanjang aku mengandung ni,nasiblah takde ngidam ape-ape yang pelik, ngidam makan pulut kuning ke,ngidam handbag Hermes Berkin ke,hahahaha... Kalau ada pun,yang tak susah nak carik (Baik sungguh anak mama ni,tak mintak yang bukan-bukan,chewahhh)..
Apepun, dalam keadaan macam ni lah,banyak lak program dihujung minggu. Seperti biasa, aku joinkan aje.. At least ade jugak eksesais mendaki tangga kat Sg. Gabai ngan menikmati nature kat Awan Mulan,Jelebu. Cite pasal Awan Mulan, memang superb, tenang, cantik, dan hijau.. Cuma agak costly untuk golongan pertengahan macam aku ni kan,hehehehe... Rumah yang kitorang amek tu regenya RM600 satu malam untuk max 4 orang, tapi siyes cantik. Tido mengadap hutan,takde tingkap, memang ohsem. Rase macam aku nak request kat Ajad suh bina sebijik kat dusun pak mertua aku nanti,hahahaha...
Baru-baru ni, aku pergi monthly check-up routine kat Klinik Alam Damai dengan Ajad. Tiap kali datang hari check-up,kitorang berdua memang jantung berdebor-debor dong! dong! dong! dong! Untuk 1st baby memang camni kot perasaannye. Memang tak sabar nak tengok progress baby, kalau leh nak beli mesin scanner tu,aku nak scan hari-hari kat rumah,hehehehe... Dan yang lebih mendebarkan, kami masih belum dapat pastikan gender Si Kenit (gelaran mama aku bagi) dalam rahim aku ni, walaupun dah masuk 5 bulan. Ni kes malu ke kes saje nak bagi seprais,aku pun tatau. Ade jugak Dr. Mazlah bitau dalam 70% ialah baby *TUTTTTT*, tapi tu masih tak meyakinkan aku. Nampaknye kami terpaksa tunggu lagi beberapa minggu untuk memastikan lagi skali gender dia..Sigh~~~~
Tapi, the best part is, baby membesar dengan normal dan sihat, dah pandai luruskan kaki and asyik sujud je..Amboiii kuat sujud anak aku,hahahahaha... Berat badan aku pun dah 58.3kg (WAAAAAAA!!!!!), memang jenuhla aku nak kurus balik nanti...Dan dalam beberapa hari ni, aku dah mula rase perot ni dijentik-jentik..Adekah itu pergerakan dia? Waaahhhhhhh, siyes jadik jakun! Dan sangat happy,ngeee~~~
Akhir skali, kita layan gambar-gambar Awan Mulan dalam 3-4 keping,hehehehe...







Tuesday, 12 June 2012

semalam sudah 7 bulan

Yay!! Semalam, 11 June 2012, kami sudah kawen selama 7 bulan...Ngeee~~ Dan lebih happy bile aku sudah preggy 4 bulan lebih camtu..Hehehehe!!~~ Ajad sangat over-acting excited, tiap malam pun bercakap ngan perot aku,haha! I'm super duper in love with you, dan jangan risau tentang kegemukan sebab bile baby dah kuar nanti, you akan automatically kurus,hihihi...
Pengalaman ada another person dalam perot comel aku ni akan diceritakan dalam entry-entry lain dikala aku tetibe rajin tak tentu pasal nanti, hehehe..

Til then, bye bye!

Aku yang kehamilan 3bulan lebih masa ni